Сфера захисту прав споживачів є невід’ємною і вагомою складовою загальних прав людини. Споживач єдиний з усіх суб’єктів ринку, який не є професійним його учасником і без державної підтримки не в змозі ефективно відстоювати свої законні права.
Саме через стан задоволення потреб споживачів визначається рівень розвитку та цивілізованості ринку. Важливе значення має те, що спільнота споживачів – це найбільш широко представлена громада в будь-якій країні, оскільки об’єднує не лише громадян даної країни, але й іноземних громадян, які перебувають на її території. Повага та дотримання законних прав споживачів представниками влади та бізнесу, так само як і відсутність такого ставлення до потреб споживачів, суттєво впливає на імідж держави.
Україна першою з країн СНД у 1991 прийняла Закон «Про захист прав споживачів», чим засвідчила повагу до міжнародних засад цивілізованого захисту громадян як споживачів. При прийнятті Конституції України, її 42 статтею, держава підтвердила незмінний курс на всебічне забезпечення захисту прав споживачів, здійснення контролю за якістю і безпечністю товарів, сприяння діяльності громадських організацій споживачів.
Державна політика захисту прав споживачів має бути системною, консолідованою з органами місцевого самоврядування та громадськими об’єднаннями споживачів. Вона потребує постійного удосконалення, системного і цілеспрямованого підходу з урахуванням питань технічного регулювання як інструменту для захисту прав споживачів.
Послідовна та ефективна споживча політика є важливим чинником ефективного розвитку ринку, що забезпечує вплив на повсякденне життя населення, сприяє добробуту споживачів та створює сприятливі умови ведення бізнесу для сумлінних виробників товарів та послуг. Основним завданням органів державної влади є продовження процесу перетворення України на заможну європейську державу, пріоритетом якої є створення високих стандартів
Метою Державної політики захисту прав споживачів в Україні є підвищення якості життя кожного громадянина України.
Для підвищення рівня довіри громадян до державної системи захисту споживачів, підвищення рівня превентивного захисту прав споживачів, недопущення та зменшення кількості порушень прав споживачів, підвищення рівня освіти та поінформованості населення щодо споживчих прав та механізмів їх захисту та в рамках реалізації з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року проведено 22 семінари для суб’єктів господарювання та споживачів з наданням консультацій з питань дотримання законодавства у сфері захисту прав споживачів у крупних торгівельних центрах Сєвєродонецька та Лисичанська та в торгівельній мережі міст Рубіжне, Сватове, Попасна. Під час проведення суб’єктам господарювання і споживачам надавались друковані інформаційні матеріали.
За рік, що минув, до управління захисту споживачів надійшло 261 звернення громадян, з них письмових звернень – 112, у т. ч. з Державної установи «Урядовий контактний центр» – 66. На особистому прийомі розглянуто 149 звернень.
Аналіз письмових звернень громадян свідчить про те, що найбільш гострою проблемою, з якою стикаються споживачі, є незадовільна якість непродовольчої групи товарів – 57,8%; надання неякісних побутових та житлово-комунальних послуг – 34,4% від отриманих звернень.
Значне місце у структурі розгляду звернень громадян посідають скарги на неякісні послуги з гарантійного ремонту складно-побутової техніки, неналежної якості непродовольчої групи товару – одягу, взуття, складно-побутової техніки, надання послуг тощо.
За результатами проведеної роботи споживачам повернуто 171,8 тис. грн за неякісні товари та послуги.
Так, за результатами розгляду звернення, яке було направлено до Державної установи «Урядовий контактний центр», мешканцю смт Мілове, Луганської області було повернуто кошти у сумі 15,9 тис. грн за неякісний будівельний матеріал (шифер). Споживачці з м. Лисичанськ, Луганської області, повернуто кошти у сумі 10,3 тис. грн за неякісно надані побутові послуги (укладання договору на встановлення металопластикових вікон). Мешканці м. Сєвєродонецьк, яка звернулась до управління на особистому прийомі, повернуто кошти у сумі 10,2 тис. грн за неякісно надані побутові послуги (утеплення будинку). Отже, можна вважати, що за результатом проведеної активної роз’яснювальної та просвітницької роботи довіра серед споживачів до управління зростає.
На офіційному сайті Головного управління розміщені публікації з корисними порадами для споживачів та інформацією про заходи, що були проведені управлінням захисту споживачів.
Якщо вам потрібна розгорнута інформація, консультація з питань, що цікавлять або турбують вас з приводу порушення ваших прав, звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області. Також хочемо нагадати, що на сайті Головного управління є електронна форма подання звернення, скористатися якою можна використовуючи мережу інтернет. У будь якому разі ви будете почуті, отримаєте відповіді, вам допоможуть.
Вітаємо всіх з Всесвітнім днем прав споживачів! Напередодні свята зичимо вам високого рівня обслуговування, якісних та безпечних покупок. Нехай якнайчастіше вас радують цікавими пропозиціями, акціями, знижками та подарунками, а у вашій оселі завжди панує мир, затишок та піднесений настрій від приємних покупок.