Законодавство України про рекламу складається з Закону «Про рекламу» (далі – Закон), Закону «Про захист прав споживачів» та інших нормативних актів, які регулюють відносини у сфері реклами.

Особливості та обмеження, передбачені статтею 22 Закону «Про рекламу» базуються на положеннях статей 15-1, 15-2 та 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» № 481/95-BP від 19 грудня 1995 року.

Зокрема статтею 15-1 зазначеного Закону передбачено, що обмеження шкідливого впливу споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється шляхом реалізації правових (законодавчих), економічних, медичних та адміністративних заходів.

У зв’язку з тим, що з 1 липня 2015 року, відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України і деякі законодавчі акти України відносно податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII, пиво прирівнюється до алкогольних напоїв, на нього поширюються норми Закону України «Про державне регулювання виробництва і звороту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів».

Враховуючи те, що пиво відповідно до Закону відноситься до алкогольних напоїв, всі обмеження, передбачені Законом України «Про рекламу» щодо реклами алкогольних напоїв, поширюються тепер і на пиво.

Законом передбачено практично рівні умови і обмеження як для самих тютюнових виробів та алкогольних напоїв, так і для знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби та алкогольні напої.

Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби:

  1. не повинна містити зображення процесу паління тютюнових виробів або споживання алкогольних напоїв;
  2. не може розташовуватися ближче ніж за 300 метрів прямої видимості від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років;

Зазначене обмеження передбачає недопущення розташування реклами вказаних об’єктів в межах прямої видимості на відстані до 300 метрів від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років. Під територією таких закладів слід розуміти як територію будівель чи приміщень таких закладів, так і територію земельних ділянок, навколо таких закладів. Слід зазначити, що якщо рекламоносій не знаходиться у зоні прямої видимості від території закладу, на нього це обмеження не розповсюджується.

Слід зазначити, що дане обмеження стосується не лише закладів, у яких навчаються переважно особи віком до 18 років, а будь-які навчальні заклади, в яких навчаються такі особи.

  1. не може формувати думку, що паління або вживання алкоголю є важливим фактором досягнення успіху в спортивній, соціальній, сексуальній або інших сферах життя;
  2. не повинна створювати враження, що вживання алкогольних напоїв чи паління тютюнових виробів сприятиме розв’язанню особистих проблем;
  3. не може формувати думку, що алкоголь чи тютюнові вироби мають лікувальні якості або що вони є стимулюючими чи заспокійливими засобами;

Під формуванням відповідної думки чи створенням відповідного враження слід розуміти цілеспрямований процес нав’язування певних уявлень про значення і вплив алкоголю і тютюну на життя людини, її здоров’я чи здібності.

Всі перераховані обмеження спрямовані на недопущення нав’язування певних уявлень, що не відповідають дійсності (у формі недобросовісної реклами), або подають факти викривлено.

  1. не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв чи тютюнопаління або негативно розцінювати факт утримування від вживання тютюнових виробів та алкогольних напоїв;

Зазначена вимога полягає у забороні позитивних висловлювань у рекламі зазначених об’єктів щодо процесу тютюнопаління чи вживання алкоголю, і, водночас, негативних висловлювань щодо утримування від таких дій.

  1. не може містити зображень лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів;

Вказане обмеження спричинене згадуваним вище напрямком діяльності держави у сфері затвердження засад обмеження шкідливого впливу споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а саме – пропаганди здорового способу життя, вільного від споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

  1. не повинна включати зображення популярних осіб або пряме чи опосередковане схвалення популярними особами паління чи вживання алкоголю;

Це обмеження полягає у недопущенні впливу на підсвідомість споживачів реклами.

  1. не повинна створювати враження, що більшість людей палить або вживає алкогольні напої.

За І півріччя 2017 року з метою контролю виконання вимог Закону України «Про рекламу» спеціалістами Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області було обстежено 130 рекламоносіїв, у тому числі:

  • у сфері зовнішньої реклами – 111;
  • у сфері внутрішньої реклами – 9;
  • на транспорті 10.

За результатами обстеження Управлінням виявлено порушень (заведено справ) по рекламоносіях загальною кількістю – 17 у сфері зовнішньої реклами. З них виявлено 17 порушень (заведено справ) по рекламо носіях, а саме: реклама тютюнових виробів та алкогольних напоїв, реклама про знижки цін на продукцію. Надано (надіслано) для виконання 5 приписів про усунення порушень. Накладено штрафи на 5-х суб’єктів господарювання на загальну суму 5,8 тис. грн.

Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області продовжує наполегливо відстежувати процеси і тенденції, належно реагувати на негативні прояви у зовнішній рекламі, притягувати порушників до адміністративно-господарської відповідальності та інформувати про це громадськість.

Останні відео

Інфографіка

Корисні посилання

  • 315x124
  • 323 133
  • 300x300

ШАНОВНІ ГРОМАДЯНИ!

На час дії воєнного стану інформація щодо діяльності Держпродспоживслужби надається за письмовими запитами.

ПРОСИМО ВИКОРИСТОВУВАТИ ВКАЗАНІ СПОСОБИ ПОДАННЯ ЗВЕРНЕННЯ

93405, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, 2

(06452) 6-80-15

Для звернень +380972122613

Приймальня
(06452) 6-80-15
Номер для звернень
+380972122613
Цілодобова Гаряча лінія (Call-центр)
(044) 364 77 80
Електронна пошта
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Графік роботи: пн-чт 8:00-17:00, пт 8:00-15:45
Обідня перерва: 12:00-12:45