Законодавство України про рекламу складається з Закону «Про рекламу» (далі – Закон), Закону «Про захист прав споживачів» та інших нормативних актів, які регулюють відносини у сфері реклами.
Особливості та обмеження, передбачені статтею 22 Закону «Про рекламу» базуються на положеннях статей 15-1, 15-2 та 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» № 481/95-BP від 19 грудня 1995 року.
Зокрема статтею 15-1 зазначеного Закону передбачено, що обмеження шкідливого впливу споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється шляхом реалізації правових (законодавчих), економічних, медичних та адміністративних заходів.
У зв’язку з тим, що з 1 липня 2015 року, відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України і деякі законодавчі акти України відносно податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII, пиво прирівнюється до алкогольних напоїв, на нього поширюються норми Закону України «Про державне регулювання виробництва і звороту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів».
Враховуючи те, що пиво відповідно до Закону відноситься до алкогольних напоїв, всі обмеження, передбачені Законом України «Про рекламу» щодо реклами алкогольних напоїв, поширюються тепер і на пиво.
Законом передбачено практично рівні умови і обмеження як для самих тютюнових виробів та алкогольних напоїв, так і для знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби та алкогольні напої.
Реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби:
- не повинна містити зображення процесу паління тютюнових виробів або споживання алкогольних напоїв;
- не може розташовуватися ближче ніж за 300 метрів прямої видимості від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років;
Зазначене обмеження передбачає недопущення розташування реклами вказаних об’єктів в межах прямої видимості на відстані до 300 метрів від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років. Під територією таких закладів слід розуміти як територію будівель чи приміщень таких закладів, так і територію земельних ділянок, навколо таких закладів. Слід зазначити, що якщо рекламоносій не знаходиться у зоні прямої видимості від території закладу, на нього це обмеження не розповсюджується.
Слід зазначити, що дане обмеження стосується не лише закладів, у яких навчаються переважно особи віком до 18 років, а будь-які навчальні заклади, в яких навчаються такі особи.
- не може формувати думку, що паління або вживання алкоголю є важливим фактором досягнення успіху в спортивній, соціальній, сексуальній або інших сферах життя;
- не повинна створювати враження, що вживання алкогольних напоїв чи паління тютюнових виробів сприятиме розв’язанню особистих проблем;
- не може формувати думку, що алкоголь чи тютюнові вироби мають лікувальні якості або що вони є стимулюючими чи заспокійливими засобами;
Під формуванням відповідної думки чи створенням відповідного враження слід розуміти цілеспрямований процес нав’язування певних уявлень про значення і вплив алкоголю і тютюну на життя людини, її здоров’я чи здібності.
Всі перераховані обмеження спрямовані на недопущення нав’язування певних уявлень, що не відповідають дійсності (у формі недобросовісної реклами), або подають факти викривлено.
- не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв чи тютюнопаління або негативно розцінювати факт утримування від вживання тютюнових виробів та алкогольних напоїв;
Зазначена вимога полягає у забороні позитивних висловлювань у рекламі зазначених об’єктів щодо процесу тютюнопаління чи вживання алкоголю, і, водночас, негативних висловлювань щодо утримування від таких дій.
- не може містити зображень лікарів та інших професійних медичних працівників, а також осіб, зовнішній вигляд яких імітує зовнішній вигляд лікарів;
Вказане обмеження спричинене згадуваним вище напрямком діяльності держави у сфері затвердження засад обмеження шкідливого впливу споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а саме – пропаганди здорового способу життя, вільного від споживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
- не повинна включати зображення популярних осіб або пряме чи опосередковане схвалення популярними особами паління чи вживання алкоголю;
Це обмеження полягає у недопущенні впливу на підсвідомість споживачів реклами.
- не повинна створювати враження, що більшість людей палить або вживає алкогольні напої.
За І півріччя 2017 року з метою контролю виконання вимог Закону України «Про рекламу» спеціалістами Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області було обстежено 130 рекламоносіїв, у тому числі:
- у сфері зовнішньої реклами – 111;
- у сфері внутрішньої реклами – 9;
- на транспорті – 10.
За результатами обстеження Управлінням виявлено порушень (заведено справ) по рекламоносіях загальною кількістю – 17 у сфері зовнішньої реклами. З них виявлено 17 порушень (заведено справ) по рекламо носіях, а саме: реклама тютюнових виробів та алкогольних напоїв, реклама про знижки цін на продукцію. Надано (надіслано) для виконання 5 приписів про усунення порушень. Накладено штрафи на 5-х суб’єктів господарювання на загальну суму 5,8 тис. грн.
Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області продовжує наполегливо відстежувати процеси і тенденції, належно реагувати на негативні прояви у зовнішній рекламі, притягувати порушників до адміністративно-господарської відповідальності та інформувати про це громадськість.