Світова спільнота 15 березня відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів. Адже усі ми, – незалежно від віку, статі, освіти, соціального статусу та займаної посади, – споживачі. Впродовж усього життя ми споживаємо продукти, товари та послуги й платимо за них. Тому кожен повинен знати, на що він має право і на що може розраховувати.

Захист прав споживачів має свою історію та великий міжнародний досвід. Ще в IV столітті до н.е. у стародавньому Херсонесі існував метрологічний нагляд, а наглядачі на ринках слідкували за торгівлею та захищали права споживачів. В Англії у 1200 році король Людовік VI карав за нечесну практику в торгівлі. В Росії засновником захисту прав споживачів вважається Петро І.

У 1936 році була заснована спілка споживачів Сполучених Штатів Америки. Аналогічні організації виникли 1951 року – у Франції та Німеччині, 1957-го – у Великій Британії, у 1960-му – в Канаді. Цього ж року було засновано і Міжнародну Організацію Споживчих товариств «Consumer International», до якої сьогодні входить понад 200 національних державних, громадських, регіональних та інших консумерських організацій країн світу.

Права людини як споживача вперше офіційно окреслив Президент Сполучених Штатів Америки Джон Кеннеді, ухваливши 15 березня 1962 року «Білль про права споживачів». У документі, зокрема, визначено чотири головних права: на безпеку і якість товарів та послуг, на вірогідну інформацію про них, право на вибір та право бути вислуханим у суді, якщо першими трьома правами нехтують. Згодом до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля.

У 1973 році ХХV сесія Консультативної Асамблеї Євросоюзу ухвалила «Хартію захисту споживачів».

В 1983 році день 15 березня був закріплений в міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів.

В 1985-му – Генеральна Асамблея ООН затвердила «Керівні принципи для захисту інтересів споживачів».

Правовий рівень захисту прав споживачів, реалізація їх прав на безпеку товарів, інформацію, вибір, відшкодування збитків, здійснення контролю за якістю та безпекою продукції (робіт, послуг) та сприяння діяльності громадських організацій споживачів забезпечується Статтею 42 Конституції України. За роки незалежності створена законодавча база, яка, в основному, забезпечує права споживачів. У травні 1991 року був прийнятий Закон України «Про захист прав споживачів». Одними із найважливіших постулатів цього закону є право вибору та право на захист від неякісних та небезпечних товарів і послуг, отримання компенсації в разі придбання товарів низької якості чи отримання незадовільних послуг.

Проте всі ми знаємо, що незважаючи на норми чинного законодавства на українські прилавки потрапляють і неякісна харчова продукція, і неякісні товари широкого вжитку, часто український споживач отримує послуги, рівень яких є надто незадовільним. Тому забезпечення конституційних прав громадян як споживачів на відповідну якість і безпеку товарів, робіт, послуг, отримання необхідної, вірогідної та доступної інформації про них – один із пріоритетних напрямів діяльності Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів захисту споживачів і її територіальних органів, зокрема Держпродспоживслужби в Луганській області.

Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області проводить всебічну та продуктивну роботу щодо контролю дотримання чинного законодавства у сферах захисту споживачів, реклами, антитютюнового законодавства.

Управлінням забезпечуються відповідні умови для реалізації громадянами конституційних прав на письмове звернення та особистий прийом. За результатами проведення активної роз’яснювальної та просвітницької роботи серед споживачів кількість звернень у 2017 році, у порівнянні з 2016 роком, зросла майже на 95 %, що свідчить про збільшення рівня довіри та обізнаності споживачів області до Головного управління Держпродспоживслужби в Луганській області. За 2017 рік до Управління надійшло 257 звернень громадян, з них письмових звернень – 111, у т.ч. з Урядової гарячої лінії – 60, на особистому прийомі розглянуто 146 звернень. Взагалі задоволено 207 звернень, що становить 80,5 % від отриманих.

Взагалі, протягом 2017 року, за результатами розгляду звернень споживачам повернуто коштів за неякісну продукцію (товари, роботи, послуги) на суму 86,3 тис. грн.

Важливим напрямком роботи Управління є контроль виконання вимог Закону України «Про рекламу» у сфері захисту споживачів реклами. З цією з метою в 2017 році було обстежено 257 рекламоносіїв, у тому числі: у сфері зовнішньої реклами – 193; у сфері внутрішньої реклами – 25; на транспорті – 23.

За результатами обстеження Управлінням виявлено 56 порушень. Серед виявлених: 26 порушень стосуються реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв та 30 порушень – реклами про знижки цін на продукцію. Накладено штрафи на загальну суму 78,1 тис. грн.

На виконання вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 983 - р «Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020» Держпродспоживслужбою в Луганській області затверджено «План заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020» на 2018 рік.

Захист споживчих прав – це складова частина захисту прав людини. У державах із розвиненою економікою споживач здійснює керівну функцію на споживчому ринку. А це можливо лише за активної життєвої позиції кожного громадянина країни та підтримки з боку держави.

Сьогодні і завжди зичимо Вам високого рівня обслуговування, сподіваємось, що Вам завжди буде приємно відвідувати будь-які заклади, де на Вас завжди чекають та готові надати якісну консультацію, підтримку в обранні необхідної Вам речі чи послуги. Нехай завжди Вас радують цікавими пропозиціями, акціями, знижками та подарунками, а у Вашій оселі панує мир, затишок і піднесений настрій від приємних покупок.

Якщо Вам потрібна розширена інформація, консультація з питань, які цікавлять або турбують з приводу порушення Ваших прав, звертайтесь до Держпродспоживслужби в Луганській області, також додаткова інформація є на офіційному веб-сайті нашої служби.

Вітаємо усіх з міжнародним святом – Всесвітнім днем захисту прав споживачів!

Останні відео

Інфографіка

Корисні посилання

  • 315x124
  • 323 133

ШАНОВНІ ГРОМАДЯНИ!

На час дії воєнного стану інформація щодо діяльності Держпродспоживслужби надається за письмовими запитами.

ПРОСИМО ВИКОРИСТОВУВАТИ ВКАЗАНІ СПОСОБИ ПОДАННЯ ЗВЕРНЕННЯ

93405, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, 2

(06452) 6-80-15

Для звернень +380972122613

Приймальня
(06452) 6-80-15
Номер для звернень
+380972122613
Цілодобова Гаряча лінія (Call-центр)
(044) 364 77 80
Електронна пошта
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Графік роботи: пн-чт 8:00-17:00, пт 8:00-15:45
Обідня перерва: 12:00-12:45